Björklöven

För evigt För Alltid

Fördel?

Kategori: Allmänt

Det kallas att det bättre laget får hemmaplansfördel, men är det verkligen en fördel när man i bäst av tre börjar borta och sedan har all press på sig att vinna sina båda hemmamatcher, vet att kostnaden styr lite men mest rättvist hade de varit om det var hemma borta hemma. I division 1 har jag lite mer förståelse för det, för argumentet i SHL ingen som helst, här är det rika klubbar som har ekonomin för det och under säsongen spelat back to back matcher hemma och borta två dagar i rad. När det gäller ettans playoff så hade lagen som förlorat bortamatchen inget att hämta i hemmamatchen. Nej jag gillar inte systemet.

Gillar inte heller play-in tanken, se på HV71 som varit relativt avsågade hela säsongen och får nu en chans att vinna två matcher varav första hemma medan Leksand gjort bästa säsongen en nykomling gjort och hade om läget varit som i fjol spelat kvartsfinal men nu istället något socialslutspel. Upplägget känns orättvist och jag hade hellre sett att man tänkte som Allsvenskan om man nu ska ha så att alla utom botten två ska fortsätta spela, en serie likt för kvalserien hade varit mer rättvist med placeringspoäng så att de lag som gjort bättre i från sig har mer fördel.

Det gäller även playoff, tre matcher tar inte fram bästa laget utan snarare är det lite lottning. Här styr dock avsaknaden av pengar på ett annat sätt. Visst det är i båda upplägget spännande att ett sämre lag kan ta chansen men jag hade iallafall personligen sett lite mer rättvisa när man ändå spelat en serie på 55 omgångar. I ettan är det inte möjligt att ändra på det men i SHL borde det gå, nu vet ju ingen hur den serien ser ut till hösten. Skulle förbundet utöka serien bara för att båda Stockholmslagens åker ut så skjuter de sig i foten, visst det skulle kunna rädda mitt älskade Björklöven i allsvenskan men jag anser att förutsättningarna ska va klara innan säsongsstart så alla kan spela på lika villkor. Det är vi som fans som är de som betalar för kalaset och borde ha något att säga till om.

Emil Nilsen skrev klokt och läsvärt om det på sin blogg http://t.co/t8s1VouGmn

SHL börjar vara en serie jag inte längre längtar till, pengar och pampar styr och gör det hela till ett spektakel allt från att stänga serien för att tjäna pengar till att matcherna skall bli jippon med klappor, kisscams och annat trams. För mig är hockey inte trams för mig är hockey glädje, ångest och lidelse. Det är ett krig på liv och död och man använder sin röst för att skrika sina händer för att klappa och inte fan vill jag ha någon kamera uppkörd i nyllet för att kyssa den jag sitter bredvid. Jag vill ha bra stämning och bra hockey resten skiter jag i. Visst kan det vara kuled familjematcher för att visa barnen vad hockey är men där går också min gräns för jippon.

/Sweetangel

Kommentarer


Kommentera inlägget här: