Björklöven

För evigt För Alltid

Sommar och sol

Kategori: Allmänt

Jo hettan har härjat den senaste veckan här i norr, sol och bad har stått på schemat. Men trots detta fortsätter nedräkningen. Det är nu 25 dagar kvar till ispremiären, 32 dagar till första träningsmatchen och 63 dagar kvar till seriepremiär.
 
Sommaren går som vanligt fort och även om jag hela tiden har viss abstinens efter hockeyn så gillar jag värmen. Jag är förväntansfull och livrädd för det som komma skall, det är skönt att slippa nervositeten som annars finns hela säsongen. Men visst saknar jag mycket av det också, det blir som ett stort tomrum när hockeysäsongen är över. Jag andas och lever hockey under säsongen så, det har sina för- och nackdelar med uppehåll.
 
I vanliga fall gillar jag silly season men denna silly har varit rätt blek, men hade inte egentligen förväntat mig så mycket mer då Fredrik Grönberg hade många spelare redan på kontrakt och en skral kassa att värva nytt ifrån.
 
Vad har vi fått in jämfört med vad vi tappat/släppt?
 
Förluster
Höll inte på den här nivån tyvärr
Var ojämn men hade bra matcher valde helt rätt att lägga av.
Fick aldrig chansen, en av våra stabilare backar när han fick speltid, men var tvungen att offras, för att få in nåt nytt.
Fredrik Sandgren
Den av lånen som var bäst och som jag gärna sett en förlängning på men han valde Almtuna.
Grävskopan som motsvarade min förväntningar och är bäst på det han gör, blir svår att ersätta.
Gustav Hjalmarsson
Ingen större förlust, kostade mer än han smakade
Troligtvis billigt och bra tekare, men även han var tvungen att offras för att kunna ta in nåt nytt.
För ojämn och håller inte på den här nivån
Philip Desimone
När han spelade med bra kedjekamrater var han bra annars blek, frågan är om det inte är omgivningen som gör honom bra.
Jesper Thörnberg
Slog aldrig i mina ögonen, han brydde sig mer om hur det gick för moderklubben än Björklöven, då är man på fel ställe.
 
Nyförvärv
Felix Maegaard-Scheel Var Olofströms stora poänkung i fjol men vi vet av erfarenhet att det är stor skillnad på ettan och allsvenskan. Blir han en poängkung även i allsvenskan? Tungt ok att bära och han behöver ta ett par kliv till för att lyckas fullt ut.
Emil Lundberg En ung lovande tung forward som gjort en del poäng, klarar han att ta Olof Mårs roll? Blir intressant att se.
Jonathan Harty Stor tung back, verkligen vad som behövs.
Johan Mattson Ung målvakt som hade några toppar ifjol men inte haft någon större uppåt trend ännu, känns som ett osäkert kort. Är nog i samma nivå som Wälitalo men ingen uppgradering i mina ögon.
Kevin Lindskoug Även han en ung utvecklingsbar målvkt men kanske med lite mer stigande kurva, han gjorde en bra säsong ifjol och petade i slutet Brandon Maxwell. Bättre än Andrew Raycroft hans bästa matcher? Tveksamt men han känns ändå intressant.
 
Om man kollar på hur laget såg ut i kvalet har vi hittills alltså tappat 11 spelare men bara värvat 5. Visst hade vi en stor trupp då men ändå så ligger vi rätt mycket på minus samtidigt som att nyförvärven inte bevisat vad de går för tidigare utan det är till stor del oprövade kort. Vi är inte bättre på papperet än ifjol den stora frågan är om vi i nuläget ens är lika "dåliga" som vi var ifjol. Vi slutade sist och jag tror att det behövs mer för att det skall undvikas.

/Sweetangel

Kommentarer


Kommentera inlägget här: