Björklöven

För evigt För Alltid

Laget

Kategori: Allmänt

Det börjar närma sig seriepremiär och laget blir mer och mer spikat så jag tänkte mig på att gå igenom laget, del för del och börjar med den kanske viktigaste delen, målvakterna.
 
Det är tre målvakter som tillhör Björklöven även om Joakim Andersson kommer vara utlånad till SK Lejon. Det är två nya och relativt unga och oprövade målvakter som skall slåss om första spaden. Det återstår att se om målvakterna är stabilare i år än förra året. Jag tror på förhand att båda målvakterna är sämre än Andrew Raycroft när han var som bäst men tror också båda är bättre än Daniel Wälitalo. Att det blir en konkurrens situation gillar jag, vi står inte och faller med en målvakt likt vi gjorde i fjol. Jag tror på det här om än med lite försiktighet. Peter Hirsch kommer ha en stor roll i att få dessa två målvakter att ta nästa steg, det är mycket detaljer som måste sitta för att man skall bli en bra målvakt.
 
Kevin Lindskoug kanske den av de två jag håller lite starkare. Kevin tog ett rejält kliv ifjol men har ännu mycket att bevis för att vara en etablerad målvakt på denna nivån. Kevin är relativt liten och reaktionssnabb, han säger själv att han kör på känsla. Kevin gjorde ett bra  avslut på förra säsongen i Rögle, men efter bristande förtroende så kom inte de klubbarna överens utan Kevin valde Björklöven som visade att han har deras förtorende. En ung målvakt behöver speltid och utvecklas, den möjligheten kommer Kevin få här. 
 
Johan Mattsson har inte bevisat att han håller på den här nivån på samma sätt som Kevin hunnit göra. Johan har i enstaka matcher visat vad han går för och därför håller jag honom som den lite sämre av de två. Johan är en storväxt målvakt som inte kan använda sin snabbhet som Kevin gör utan använder storleken. Vidare spelar han med stabilitet och sammahållning utan att flaxa för mycket. Redan i fjol var Johan med och hade en konkurrens på allsvensk nivå där han dock inte drog det längsta strået utan fick göra några matcher utan att slå sig in som etta. Likt Kevin behöver han speltid och rutin.
 
Joakim Andersson är en modern stor målvakt som har åren för sig. Han är sista års junior och jag trodde att man skulle satsa på honom i J20-laget. Nu hörde jag att J20 kommer att ha förre modomålvakten Niclas Gradin, vilket förklarar utlåningen av Joakim till SK Lejon. Joakim behöver speltid och att få möjlighet till det på seniornivå är aldrig fel. I Björklövens A-lag hade han ändå inte fått chansen om inte någon blivit skadad, och Joakim kan plockas hem om Björklöven behöver honom både i A-laget eller i J20-laget.
 
Vad tror ni läsare vem tar första spaden? Tror ni målvaktssidan blir en topp eller flopp?
/Sweetangel
 

Kommentarer

  • JL säger:

    http://www.khkaren.se/2014/08/06/khkaren-tippar-hockeyallsvenskan-3/

    2014-08-06 | 16:45:34

Kommentera inlägget här: