Björklöven

För evigt För Alltid

Engagemang och problematik!

Kategori: Allmänt

Ja forwards del 2 kommer men jag gör ett kort inhopp med ett annat inlägg som kändes som jag ville ta innan.
Efter gårdagens träningsbesök, fullständig träningsrapport finns på Björklövens hemsida, så  insåg jag lite saker.
 
För det första så finns det ett engagemang från tränarhåll som jag saknat. Mats Waltin är medverkande och pådrivande i varje övning, för varje individ. Det är inte bara ros, utan gör någon fel, så får de ris också. Men utan en engagerad tränare så är det omöjligt för en spelare att veta vad som måste förbättras om kritiken uteblir. Detta gör att varje individ hela tiden kan förbättras då den får feedback på det denne gör och vad som förväntas av dem.
Som jag skrev i rapporten så var Mats på dem särskilt vad gällde överstegen, då många till en början tog den lätta vägen och gjorde de som de brukar.
 
Man måste våga för att vinna så enkelt är det, börjar en spelare tveka så är det försent, läget att skjuta eller täcka skott är borta. Det skall inte vara enkelt att spela hockey utan det är en tuff sport och det gör ont att vinna. Detta för in mig på rubrikens andra del, problematik. Den nya zonindelningen kommer att medföra problem, det blir ett helt annat sätt att spela ishockey på än vi sett tidigare, som på förhand kanske inte känns som att det är till Björklövens fördel. Om jag hårddrar det så finns det två delar, ett bra offensivt lag eller ett bra defensivt lag. Ja rent krasst kan det räcka med en av dessa två delar. Hur tänker jag nu? Ja de nya zonernas storlek gör att det är otroligt mycket svårare att komma ut ur egen zon när man är under press. Här behövs alltså ett riktigt bra defensivt lag, vilket jag inte räknar Björklöven som. Men det räckte ju med en av delarna? Den offensiva biten då räcker den? Ja det kan räcka om ett lag likt Asplöven varit länge,ett lag utan försvar men med en vass offensiv. Kan man spela fast pucken och utnyttja sina lägen kan det räcka långt. Dock tveksamt på den här nivån om det inte är så att man är ett topplag.
 
Visst kan det vara så att besitter ett lag båda dessa bitar fast ingen av de är framstående så är det klart att det kan räcka. I det läget som jag nog ändå lägger in Björklöven i så är det viktigt att hela tiden vara på tå, aldrig slappna av eller tveka. Björklöven hade redan förra säsongen lätt att spela fast sig i zon, den egenskapen måste bort annars kommer de aldrig ta sig ur den. Det gäller att spela enkelt och tidigt möta upp motståndarna och genom att göra sig stor täcka av så att inte skotten kommer på mål. Offensivt måste hela zonen utnyttjas för att komma i lägen. Skott från blå kommer att vara mer ofarliga samtidigt som att tappa pucken vid blå kommer kosta mer, då kontringsvägen är kortare.
 
Vad tror ni läsare, kommer den nya zonindelningen vara till Björklövens för- eller nackdel? Anser ni att en engagerad tränare är viktigt eller vad anser ni att en tränares viktigaste egenskap är?
 
/Sweetangel

Kommentarer


Kommentera inlägget här: