Björklöven

För evigt För Alltid

Hockeyallsvenskan så här långt.

Kategori: Allmänt

 
Så här ser tabellen ut när alla lag utom Malmö och Djurgården spelat de första nio omgångarna.
 
RankLagMatcherVinsterOavgjordaFörlusterMålskillnadPoäng
1 Karlskrona HK 9 8 0 1 32 24
2 BIK Karlskoga 9 6 0 3 9 18
3 VIK Västerås HK 9 5 1 3 7 17
4 IF Malmö Redhawks 8 5 0 3 6 15
5 Djurgårdens IF 8 3 4 1 5 15
6 Mora IK 9 3 3 3 3 14
7 Asplöven HC 9 3 2 4 -4 13
8 IK Oskarshamn 9 4 1 4 -12 13
9 Södertälje SK 9 3 2 4 -5 12
10 IF Troja/Ljungby 9 2 4 3 -6 12
11 Timrå IK 9 2 4 3 -5 11
12 IF Björklöven 9 2 2 5 -6 9
13 Rögle BK 9 2 1 6 -6 8
14 Almtuna IS 9 0 4 5 -18
5

Ja nio matcher är spelade och vad är då tankarna efter inledningen?
 
Jag är otroligt överraskad av Karlskrona visst det har bytt många spelare men det brukar inte alltid vara positivit då det ofta tar tid att spela ihop laget. Men all heder åt Karlskrona som verkligen har lyckats så här långt, sen tror jag inte att det kommer vara topp tre när serien är slut men efter den här inledningen tror jag att det tar en playoffplats.
 
BIK Karlskoga har de senaste åren varit ett topplag och deras inledning är inget jag egentligen förvånas över. De har helt klart öppnat som förväntat.
 
Västerås har ett bra lag och ligger i toppen som sig bör. Har gått lite sämre de senaste matcherna men fortsätter Västerås transatlanter att leverera så kommer de sluta som ett topplag.
 
Malmö är riktigt bra hemma men har haft det lite tyngre på bortaplan och endast vunnit mot Björklöven i premiären. Men Malmö kommer att vara med och slåss i toppen men de behöver få ordning på bortaspelet.
 
Djurgården börjar lite knackigt men har ett bra facit de senaste matcherna och varit starka trots ibland dåligt spel stundtals som mot både Timrå och Björklöven. De har dock en match mindre spelad och kommer slåss i toppen.
 
Mora gör det som förväntas och ligger i mitten skiktet som sig bör.
 
Asplöven har gått bättre än jag förväntade mig och detta mycket på grund av lånen från Luleå som stärkt upp ett annars relativt svagt Asplöven. Tror dock Asplöven kommer få svårt att klara playoff.
 
Oskarshamn har blandat och gett. Ligger sämre till än jag trodde och detta mycket på grund av knackigt bortaspel, hemma är de obesegrade. Trodde de skulle vara med och slåss om topp tre men för att detta ska bli verklighet krävs att de spelar bättra borta och börjar ta mer poäng.
 
Södertälje har väl börjat relativt som jag trodde, såg inte dem som ett topplag men som ett lag för playoff men dit har de en liten bit kvar.
 
Troja ligger där jag trodde, de har ett lag som kommer klara sig kvar men som inte kommer klara playoff.
 
Timrå ett ungt lag som jag kanske trodde skulle kunna vara med och slåss om playoff men kommer ändå sluta precis utanför men spelet har varit knackigt och de har haft extremt svårt att göra mål. tror de kommer sluta ungefär som de ligger nu.
 
Björklöven ligger till som jag hade trott även om jag hade trott att vi skulle vara starkare hemma men vi har många lag som förväntas ligga på nedre halvan kvar att möta hemma. Kan vi få ordning på misstag och börja jobba hårdare kommer poängen även hemma. Men allt bättre än detta är en bonus.
 
Rögle är Karlskronas motsats, hade förväntat mig att skulle slåss om en topp tre plats men deras start har varit allt annat än bra men trots detta tror jag att de lyfter sig och tar en playoffplats i slutändan.
 
Almtuna är seriens sämsta lag och har börjat precis som jag trodde. Har trots nio spelade matcher inte tagit någon tre poängare än.
 
Det finns utropstecken och frågetecken så här långt men de flesta lagen har börjat som förväntat. Det är lång väg kvar och det är bara att jobba på. Alla lag kommer att ha toppar och dalar under seriens gång men det är bara att köra på och göra grovjobbet i varje match.
 
/Sweetangel

Kommentarer


Kommentera inlägget här: