Björklöven

För evigt För Alltid

Allsvenskan är jämnare än nånsin.

Kategori: Allmänt

Okej nu har inte jag haft stenkoll på Allsvenskan de senaste åren men koll har jag ändå haft och min åsikt är att det var längesen det var så här jämnt. Årets allsvenska är en serie där alla lag slår alla och så gott som alla lag har haft toppar och dalar. Det lag som ändå varit jämnast är Karlskrona som inte haft någon längre förlustsvit ännu. De flesta trodde nog ändå att KHK skulle dala efter sin briljanta start men de har hållit ihop och gjort det riktigt bra. Malmö blev alltså första lag att slå Karlskrona hemma.
 
Som det är nu skiljer dret alltså 30 poäng mellan toppen och botten. men då skall det ändå tänkas på att det skiljer 10 poäng mellan 11 och 14. Däremot är det otroligt jämnt mellan 5an och 11an där det bara skiljer 7 poäng i en något haltande tabell. Tidigare år har man säkrat kontrakt med ca 60 poäng, frågan är om det räcker i år, min tanke är att det kommer krävas mer än så för att slippa negativt kval.
 
Ur Lövenögon sett så var gårdagens omgång allt annat än tillfredsställande då alla lag som slåss om att undvika bottenplatserna vann mot "topplagen", Löven hade en chans att dra ifrån men de övriga resultaten gick emot. Samtidigt är det otroligt roligt att serien är så jämn för det kommer va krig om platserna ända in i slutet oavsett om det är platser till negativt kval, playoff eller kval till SHL, troligen kommer inget lag vara säkert förrän i slutet.
 
När jag ändå tänker på detta kan jag inte annat än bli lite arg när man vet vad SHL och hockeyligan vill göra, vilket jag anser skulle ta död på den fina hockeykultur vi har i Sverige. Jag tror inte att det finns något annat land som har två så bra högsta ligor och charmen med det hela är att drömmen att nå SHL finns för alla lag i Hockeyallsvenskan. Varför måste det bli svårare att ramla ur? Är ett lag inte tillräckligt bra sportsligt så kanske det inte har i SHL att göra eller? Jag förstår att ekonomin blir svår att kontrollera men det är väl som för alla att oförväntade händelser måste tas med i ekonomin? Alla vet att risken att åka ur finns det är bara så enkelt att rätta munnen efter matsäcken eller ta den ekonomiska smällen. Det är ingen katastrof att spela några år i Allsvenskan och sen ha byggt ett lag som är redo att ta steget upp, när skall slipsnissarna förstå att det är det här som är det underbara med svensk ishockey, möjligheten att nå drömmar och risken att åka ut, det finns alltid något att spela om. Får de som de vill dör allsvenskan för så gott som alla lag utom kanske 2-3 st samt att lagen i SHL så tappar hälften av lagen nåt att spela om, för att spela om att slippa negativt kval är nåt som håller ligan levande mycket längre.
 
Jag gillar allsvenskan, visst jag har upplevt flera år i division ett och lärt mig att det inte är något helt värdelöst att spela i den här serien, klart att alla lag siktar på att nå det absoluta finrummet, men skulle SHL bli mer som NHL och KHL så vettefan om jag skulle vilja sitta där match efter match när Löven ligger i ett ingenmans land och inte har något som helst att spela för i en liga där pengarna styr.
 
Hockeyallsvenskan är något svensk hockey skall vara stolta över den här serien gör det möjligt att satsa på våra juniorer då lagen i SHL kan testa och funkar de inte riktigt finns en riktigt bra serie där spelarna kan få istid, förtroende och utvecklas. Jag vill ha kvar en kvalserie om den på något sätt skall innebära förändringar ja kanske men själva upplägget med en serie där det spelas på lika villkor och alla har samma chans tycker jag behövs. Helst hade jag velat att vinnaren i HA är direktkvalificerad och jumbon åker ur direkt, men det lär aldrig ske. Vidare tycker jag att SHL borde utökas med två lag i allafall.
Framförallt få inte panik för att "topplagen" med största pamparna riskerar att åka ut, de är tyvärr inte ett bättre hockeylag än något annat bara för att Håkan Loob, eller någon annan pamp sitter och gormar och gråter ut för att de riskerar det många andra lag gjort tidigare. Färjestad, HV71, Linköping och allt vad de heter är inte SHL utan de är lag som just nu spelar i SHL.
Hitta istället en väg som gynnar svensk hockey och lyssna på fansen som finns där match efter match och har passionen.
 
Nu blev det här ett inlägg om något jag inte tänkt skriva om till en början men när jag skrev om allsvenskan och dess jämnhet kom viljan att få ut tankar ch känslor om det förslag som funnits i media och min vilja att gynna svensk hockey istället för att stjälpa den.
 
Jag är precis som Green Devils MOT den moderna ishockeyn, jag föredrar den som den är nu och inte KHL och NHL stuk.
 
/Sweetangel
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: